HOW TO PASSPORT SEVA/DIGITAL PASSPORT INDIA
*NEW REGISTRATION BOOKS :
*WEB ENGLISH*
*Step By Step Process For Passport Registration:
- Step 1: Go to Passport seva App or government’s official Passport Seva website, which is www.passportindia.gov.in.
- Step 2: On the left pane, there are four options in different colors – Green, Orange, Blue, and Yellow.
- Step 3: Click on the orange button, which says New User? Register Now.
- Step 4: A form opens, which has to be filled.
- Step 5: By default, the radio button Passport Office is clicked. However, for an Official/Diplomatic passport at the consular, select the option “CPV Delhi.”
- Step 6: For the field “Passport Office,” choose the name of the city as per the residential address.
- Step 7: In the “name” field, enter the first name and middle name.
- Step 8: In the next field, enter the last/surname.
- Step 9: Enter the date of birth in the format: DD/MM/YYYY.
- Step 10: Enter the email address.
- Step 11: The next section involves processing the login ID. For this, either a new Id can be generated or the login ID can be same as the email ID.
- Step 12: Enter the password, which should contain at least one uppercase alphabet (A-Z) or lowercase alphabet (a-z) and one number (0-9). The combination must contain a minimum of 8 characters and a maximum of 14 characters.
- Step 13: Re-enter the password for confirmation.
- Step 14: Pick a hint question from the drop-down menu and enter its answer in the respective box.
- Step 15: Enter the captcha code and click on the register button.
*WEB HINDE*
*पासपोर्ट पंजीकरण के लिए चरण दर चरण प्रक्रिया :
- चरण 1: पासपोर्ट सेवा ऐप या सरकार की आधिकारिक पासपोर्ट सेवा वेबसाइट पर जाएं, जो www.passportindia.gov.in है।
- चरण 2: बाएँ फलक पर, विभिन्न रंगों में चार विकल्प हैं - हरा, नारंगी, नीला और पीला।
- चरण 3: नारंगी बटन पर क्लिक करें, जो नया उपयोगकर्ता कहता है? अभी पंजीकरण करें।
- चरण 4: एक फॉर्म खुलता है, जिसे भरना होता है।
- चरण 5: डिफ़ॉल्ट रूप से, रेडियो बटन पासपोर्ट कार्यालय पर क्लिक किया जाता है। हालांकि, कांसुलर में एक आधिकारिक / राजनयिक पासपोर्ट के लिए, विकल्प "सीपीवी दिल्ली" का चयन करें।
- चरण 6: क्षेत्र "पासपोर्ट कार्यालय" के लिए, आवासीय पते के अनुसार शहर का नाम चुनें।
- चरण 7: "नाम" फ़ील्ड में, पहला नाम और मध्य नाम दर्ज करें।
- चरण 8: अगले क्षेत्र में, अंतिम / उपनाम दर्ज करें।
- चरण 9: प्रारूप में जन्म तिथि दर्ज करें: DD / MM / YYYY।
- चरण 10: ईमेल पता दर्ज करें।
- चरण 11: अगले भाग में लॉगिन आईडी को संसाधित करना शामिल है। इसके लिए, या तो एक नई आईडी बनाई जा सकती है या लॉगिन आईडी ईमेल आईडी के समान हो सकती है।
- चरण 12: पासवर्ड दर्ज करें, जिसमें कम से कम एक अपरकेस वर्णमाला (ए-जेड) या लोअरकेस वर्णमाला (ए-जेड) और एक नंबर (0-9) होना चाहिए। संयोजन में न्यूनतम 8 वर्ण और अधिकतम 14 वर्ण होने चाहिए।
- चरण 13: पुष्टि के लिए पासवर्ड पुनः दर्ज करें।
- चरण 14: ड्रॉप-डाउन मेनू से एक संकेत प्रश्न चुनें और संबंधित बॉक्स में अपना उत्तर दर्ज करें।
- स्टेप 15: कैप्चा कोड डालें और रजिस्टर बटन पर क्लिक करें।
*WEB BANGLA*
*পাসপোর্ট নিবন্ধনের জন্য ধাপ :
- পদক্ষেপ 1: পাসপোর্ট সেবা অ্যাপ বা সরকারের অফিসিয়াল পাসপোর্ট সেবা ওয়েবসাইটটিতে যান, এটি www.passportindia.gov.in।
- দ্বিতীয় ধাপ: বাম ফলকে, বিভিন্ন বর্ণের চারটি বিকল্প রয়েছে - সবুজ, কমলা, নীল এবং হলুদ।
- পদক্ষেপ 3: কমলা বোতামে ক্লিক করুন, যা নতুন ব্যবহারকারী বলে? এখন নিবন্ধন করুন.
- পদক্ষেপ 4: একটি ফর্ম খোলে, যা পূরণ করতে হবে।
- পদক্ষেপ 5: ডিফল্টরূপে, রেডিও বোতামটি পাসপোর্ট অফিসে ক্লিক করা হয়। তবে কনস্যুলারে অফিসিয়াল / ডিপ্লোম্যাটিক পাসপোর্টের জন্য “সিপিভি দিল্লি” বিকল্পটি নির্বাচন করুন।
- পদক্ষেপ:: "পাসপোর্ট অফিস" ক্ষেত্রের জন্য আবাসিক ঠিকানা অনুসারে শহরের নামটি চয়ন করুন।
- পদক্ষেপ 7: "নাম" ক্ষেত্রে, প্রথম নাম এবং মধ্য নাম লিখুন।
- পদক্ষেপ 8: পরবর্তী ক্ষেত্রে, সর্বশেষ / উপাধি প্রবেশ করান।
- পদক্ষেপ 9: ফর্ম্যাটে জন্মের তারিখটি লিখুন: ডিডি / এমএম / ওয়াইওয়াইওয়াই।
- পদক্ষেপ 10: ইমেল ঠিকানা লিখুন।
- পদক্ষেপ 11: পরবর্তী বিভাগে লগইন আইডি প্রক্রিয়াকরণ জড়িত। এর জন্য, হয় একটি নতুন আইডি তৈরি করা যেতে পারে বা লগইন আইডি ইমেল আইডি হিসাবে একই হতে পারে।
- পদক্ষেপ 12: পাসওয়ার্ডটি প্রবেশ করান, যাতে কমপক্ষে একটি বড় হাতের বর্ণমালা (A-Z) বা ছোট হাতের বর্ণমালা (a-z) এবং একটি নম্বর (0-9) থাকতে হবে। সংমিশ্রণে সর্বনিম্ন 8 টি অক্ষর এবং সর্বাধিক 14 টি অক্ষর থাকতে হবে।
- পদক্ষেপ 13: নিশ্চিতকরণের জন্য পাসওয়ার্ডটি পুনরায় প্রবেশ করুন।
- পদক্ষেপ 14: ড্রপ-ডাউন মেনু থেকে একটি ইঙ্গিত প্রশ্নটি চয়ন করুন এবং তার উত্তরটি সংশ্লিষ্ট বাক্সে প্রবেশ করুন।
- পদক্ষেপ 15: ক্যাপচা কোড লিখুন এবং রেজিস্টার বোতামে ক্লিক করুন।
👉👉 Click The link : https://portal1.passportindia.gov.in/AppOnlineProject/user/RegistrationBaseAction
*EXISTING USER LOGIN BOOKS :
*WEB ENGLISH*
*Once the registration process is complete, use the respective passport login ID to proceed further:
- Step 1: Go to app and click the login user option or
- Step 2: On the left pane, there are four options in colors – Green, Orange, Blue, and Yellow.
- Step 3: Click on the green button, which says Existing User? Login.
- Step 4: Enter the ID and click on the “continue” button.
- Step 5: Now, the process to apply for passport online can be done here. This usually includes filling the form, paying a fee, booking an appointment, and presenting the original documents.
*WEB HINDE*
*एक बार पंजीकरण प्रक्रिया पूरी होने के बाद, आगे बढ़ने के लिए संबंधित पासपोर्ट लॉगिन आईडी का उपयोग करें:
- चरण 1: ऐप पर जाएं और लॉगिन उपयोगकर्ता विकल्प पर क्लिक करें या
- चरण 2: बाएँ फलक पर, रंगों में चार विकल्प हैं - हरा, नारंगी, नीला और पीला।
- चरण 3: हरे बटन पर क्लिक करें, जो मौजूदा उपयोगकर्ता कहता है? लॉग इन करें।
- चरण 4: आईडी दर्ज करें और "जारी रखें" बटन पर क्लिक करें।
- चरण 5: अब, पासपोर्ट के लिए ऑनलाइन आवेदन करने की प्रक्रिया यहां से की जा सकती है। इसमें आमतौर पर फॉर्म भरना, शुल्क का भुगतान करना, अपॉइंटमेंट बुक करना और मूल दस्तावेज प्रस्तुत करना शामिल है।
*WEB BANGLA*
*নিবন্ধকরণ প্রক্রিয়াটি শেষ হয়ে গেলে, এগিয়ে যাওয়ার জন্য সংশ্লিষ্ট পাসপোর্ট লগইন আইডি ব্যবহার করুন:
- অ্যাপ্লিকেশন এ যান এবং লগইন ব্যবহারকারী বিকল্প বা ক্লিক করুন
- দ্বিতীয় ধাপ: বাম ফলকে, রঙে চারটি বিকল্প রয়েছে - সবুজ, কমলা, নীল এবং হলুদ।
- সবুজ বোতামে ক্লিক করুন, যা বিদ্যমান ব্যবহারকারী বলে? প্রবেশ করুন.
- আইডি লিখুন এবং "চালিয়ে যান" বোতামে ক্লিক করুন।
- এখন, অনলাইনে পাসপোর্টের জন্য আবেদনের প্রক্রিয়াটি এখানে করা যেতে পারে। এর মধ্যে সাধারণত ফর্ম পূরণ করা, ফি প্রদান, অ্যাপয়েন্টমেন্ট বুকিং এবং মূল নথিগুলি উপস্থাপন অন্তর্ভুক্ত থাকে।
👉👉 Click The link : https://portal1.passportindia.gov.in/AppOnlineProject/user/userLogin
*CHECK APPOINTMENT AVAILABILITY BOOKS :
*WEB ENGLISH*
*Check appointment availablity :
- Open app and click on appointment availablity tab
- Then choose your passport office and Captcha code
- Click check appointment availablity✓ displayed showed your appointment
*WEB HINDE*
* अपॉइंटमेंट की उपलब्धता की जांच करें:
- ओपेन एप और अपॉइंटमेंट उपलब्धि टैब पर क्लिक करें
- फिर अपना पासपोर्ट कार्यालय और कैप्चा कोड चुनें
- क्लिक करें चेक अपॉइंटमेंट उपलब्ध है
*WEB BANGLA*
* অ্যাপয়েন্টমেন্ট এভয়েবলিটি পরীক্ষা করুন:
- অ্যাপ্লিকেশনটি খুলুন এবং অ্যাপয়েন্টমেন্ট এভয়েবলিটি ট্যাবে ক্লিক করুন
- তারপরে আপনার পাসপোর্ট অফিস এবং ক্যাপচা কোডটি চয়ন করুন
- ক্লিক করুন চেক অ্যাপয়েন্টমেন্ট এভয়েবলিটি ✓ প্রদর্শিত আপনার অ্যাপয়েন্টমেন্ট দেখায়
👉👉 Click The link : https://portal1.passportindia.gov.in/AppOnlineProject/online/apptAvailStatus
*TRACK APPLICATION STATUS BOOK :
*WEB ENGLISH*
*Track application status:
- Visit the App and select the ‘Track Your Application Status’ tab.
- From the drop-down menu, select the type of application from among the options listed.
- Enter the 15-digit file number and your date of birth in the format prescribed and click on ‘Track Status’. The current status of your application will be displayed onscreen.
*WEB HINDE*
* ट्रैक आवेदन की स्थिति:
- ऐप को चुनें और Status ट्रैक योर एप्लिकेशन स्टेटस ’टैब चुनें।
- ड्रॉप-डाउन मेनू से, सूचीबद्ध विकल्पों में से आवेदन के प्रकार का चयन करें।
- निर्धारित प्रारूप में 15 अंकों की फ़ाइल संख्या और अपनी जन्म तिथि दर्ज करें और 'ट्रैक स्थिति' पर क्लिक करें। आपके एप्लिकेशन की वर्तमान स्थिति को ऑनस्क्रीन प्रदर्शित किया जाएगा।
*WEB BANGLA*
*অ্যাপ্লিকেশন স্থিতি ট্র্যাক:
- অ্যাপ্লিকেশন দেখুন এবং 'আপনার অ্যাপ্লিকেশন স্থিতি ট্র্যাক করুন' ট্যাব নির্বাচন করুন।
- ড্রপ-ডাউন মেনু থেকে, তালিকাবদ্ধ বিকল্পগুলি থেকে অ্যাপ্লিকেশন ধরণের নির্বাচন করুন।
- নির্ধারিত ফর্ম্যাটে 15 ডিজিটের ফাইল নম্বর এবং আপনার জন্ম তারিখ লিখুন এবং 'ট্র্যাকের স্থিতি' ক্লিক করুন। আপনার আবেদনের বর্তমান অবস্থা অনস্ক্রিনে প্রদর্শিত হবে।
👉👉 Click The link : https://portal2.passportindia.gov.in/AppOnlineProject/statusTracker/trackStatusInpNew
*FEE CALCULATOR BOOKS :
*WEB ENGLISH*
*Simple Calculator:
- You can find the Passport Fee Calculator on the Passport Seva App or official website.
- On the Home Page, in the Information Corner on the left hand side, click on “Fee Calculator”.
- You will be directed to the Calculator.
- You select your details and click on “Calculate”.
*WEB HINDE*
*सरल कैलकुलेटर:
- आप पासपोर्ट सेवा ऐप या आधिकारिक वेबसाइट पर पासपोर्ट शुल्क कैलकुलेटर पा सकते हैं।
- मुख पृष्ठ पर, बायीं ओर सूचना कोने में, "शुल्क कैलक्यूलेटर" पर क्लिक करें।
- आपको कैलकुलेटर पर निर्देशित किया जाएगा।
- आप अपने विवरण का चयन करें और "गणना" पर क्लिक करें।
*WEB BANGLA*
* সাধারণ ক্যালকুলেটর:
- আপনি পাসপোর্ট সেবা অ্যাপ বা অফিসিয়াল ওয়েবসাইটে পাসপোর্ট ফি ক্যালকুলেটরটি পেতে পারেন।
- বাম পাশে তথ্য কর্নারে হোম পেজে, "ফি ক্যালকুলেটর" এ ক্লিক করুন।
- আপনাকে ক্যালকুলেটরে পরিচালিত করা হবে।
- আপনি আপনার বিশদ নির্বাচন করুন এবং "গণনা" ক্লিক করুন।
👉👉 Click The link : https://portal1.passportindia.gov.in/AppOnlineProject/fee/feeInput
*ATEGORIES FOR FEE CALCULATION BOOKS :
*WEB ENGLISH*
*Application Type:
- You can calculate fees for the following services for both fresh and re-issue:
- Passport
- Police Clearance Certificate
- Identity Certificate
- Surrender Certificate
- Applicant Age
- The fees vary between the ages of the applicant. The categories for ages are:
- Below 15 years.
- 15 years to 18 years
- Above 18 years
- Type of Service
- There are two types of services offered with regard to passport applications:
- Fresh issue
- Reissue
- Schemes
- There are two schemes available under passport issue:
- Normal - Applicants applying under this category will follow the regular passport application procedure with the normal processing time. The fees under this category is much lesser.
- Tatkal - Applicants applying under this category choose to fast track their application. The processing time is much lesser but the fees are higher.
*WEB HINDE*
*आवेदन का प्रकार:
- आप ताजा और पुनः जारी दोनों के लिए निम्नलिखित सेवाओं के लिए फीस की गणना कर सकते हैं:
- पासपोर्ट
- पुलिस अनुमति प्रमाणपत्र
- पहचान प्रमाण पत्र
- समर्पण प्रमाण पत्र
- आवेदक की आयु
- आवेदक की आयु के बीच शुल्क भिन्न होता है। आयु के लिए श्रेणियां हैं:
- 15 साल से कम।
- 15 साल से 18 साल
- 18 साल से ऊपर
- सेवा का प्रकार
- पासपोर्ट आवेदनों के संबंध में दो प्रकार की सेवाएं प्रदान की जाती हैं:
- ताजा मुद्दा
- फिर से प्रकाशित करना
- योजनाएं
- पासपोर्ट मुद्दे के तहत दो योजनाएं उपलब्ध हैं:
- सामान्य - इस श्रेणी के तहत आवेदन करने वाले आवेदक सामान्य प्रसंस्करण समय के साथ नियमित पासपोर्ट आवेदन प्रक्रिया का पालन करेंगे। इस श्रेणी के तहत फीस बहुत कम है।
- तत्काल - इस श्रेणी के तहत आवेदन करने वाले आवेदक अपने आवेदन को तेजी से ट्रैक करना चुनते हैं। प्रोसेसिंग का समय बहुत कम है लेकिन फीस अधिक है।
*WEB BANGLA*
*দরখাস্তের প্রকার:
- দরখাস্তের প্রকার পুনরায় ইস্যু উভয়ের জন্য নিম্নলিখিত পরিষেবাদির জন্য ফি গণনা করতে পারেন:
- পাসপোর্ট
- পুলিশ ক্লিয়ারেন্স শংসাপত্র
- পরিচয়ের শংসাপত্র
- আত্মসমর্পণ শংসাপত্র
- আবেদনকারী বয়স
- আবেদনকারীর বয়সের মধ্যে ফি আলাদা হয়। বয়সের জন্য বিভাগগুলি:
- 15 বছরের নীচে।
- 15 বছর থেকে 18 বছর
- 18 বছরেরও বেশি বয়সী
- সেবার ধরণ
- পাসপোর্ট প্রয়োগের ক্ষেত্রে দুটি ধরণের পরিষেবা দেওয়া হয়:
- টাটকা ইস্যু
- পুন: প্রকাশ
- স্কিম
- পাসপোর্ট ইস্যুতে দুটি স্কিম পাওয়া যায়:
- সাধারণ - এই বিভাগের আওতায় আবেদনকারীরা সাধারণ প্রক্রিয়াজাতকরণের সাথে নিয়মিত পাসপোর্ট আবেদন পদ্ধতি অনুসরণ করবেন। এই বিভাগের অধীনে ফি অনেক কম।
- তাত্কাল - এই বিভাগের আওতায় আবেদনকারীরা তাদের আবেদনের দ্রুত ট্র্যাক করতে পছন্দ করেন। প্রসেসিং সময় অনেক কম কিন্তু ফি বেশি হয়।
👉👉 Click The link : https://portal1.passportindia.gov.in/AppOnlineProject/online/faqFeePayment
*PASSPORT LOCATE SEVA KENDRA BOOKS :
*WEB ENGLISH*
*locate passport seva Kendra:
- You can locate your nearest Passport Seva Kendra/ Post Office Passport Seva Kendra by calling the Call Centre at 1800-258-1800.
- You can also visit the website www.passportindia.gov.in or click this app to locate your nearest Passport Seva Kendra
*WEB HINDE*
* पासपोर्ट सेवा केंद्र का पता लगाएं:
- आप 1800-258-1800 पर कॉल सेंटर पर कॉल करके अपने नजदीकी पासपोर्ट सेवा केंद्र / डाकघर पासपोर्ट सेवा केंद्र का पता लगा सकते हैं।
- आप वेबसाइट www.passportindia.gov.in पर भी जा सकते हैं या अपने निकटतम पासपोर्ट सेवा केंद्र का पता लगाने के लिए इस ऐप पर क्लिक कर सकते हैं।
*WEB BANGLA*
*পাসপোর্ট সেবা কেন্দ্র চিহ্নিত করুন:
- 1800-258-1800 নম্বরে কল সেন্টারে কল করে আপনি আপনার নিকটতম পাসপোর্ট সেবা কেন্দ্র / ডাকঘর পাসপোর্ট সেবা কেন্দ্র সনাক্ত করতে পারেন।
- আপনি www.passportindia.gov.in ওয়েবসাইটটি দেখতে পারেন বা আপনার নিকটস্থ পাসপোর্ট সেবা কেন্দ্র সনাক্ত করতে এই অ্যাপ্লিকেশনটি ক্লিক করতে পারেন।
👉👉 Click The link : https://portal1.passportindia.gov.in/AppOnlineProject/locatePSK/locatePFCInp
*DOCUMENTS REQUIRED PASSPORT FRESH BOOKS :
*WEB ENGLISH*
*Documents Required for a Fresh Passport:
- Proof of Address
- Photo Passbook of running bank account in any public sector bank, private sector bank and regional rural banks.
- Water bill.
- Election Photo ID card.
- Landline or Postpaid mobile bill.
- Proof of Gas Connection.
- Election Photo ID card.
- Spouse’s passport copy (First and last page of the passport that includes the details of the family and mentions applicants name as spouse of the passport holder).
- Certificate from Employer of reputed companies on letter head.
- Income Tax Assessment Order.
- Aadhaar card.
- Electricity Bill.
- Rent agreement.
- Proof of Age
- School leaving certificate/ Secondary school leaving certificate.
- Birth certificate issued by the Registrar of Births and Deaths or the Municipal Corporation or any other prescribed authority that has been empowered under the Registration of Birth and Deaths Act, 1969.
- Declaration given by the Head of the Orphanage/Child Care Home on the official letterhead confirming the date of birth of the applicant.
- Policy Bond issued by the Public Life Insurance Corporations/Companies which contains the date of birth of the holder.
- Extract of the service record of the applicant (in case of government servants) or Pay Pension Order (retired government servants) that is duly attested/certified by the officer/in-charge of the Administration of the concerned Ministry/department of the applicant.
- Driving license.
- PAN Card.
- Election Photo Identity Card.
- Aadhaar card or e-Aadhaar.
*WEB HINDE*
* एक नए पासपोर्ट के लिए आवश्यक दस्तावेज:
- पते का सबूत
- किसी भी सार्वजनिक क्षेत्र के बैंक, निजी क्षेत्र के बैंक और क्षेत्रीय ग्रामीण बैंकों में बैंक खाते की फोटो पासबुक।
- पानी का बिल।
- चुनाव फोटो पहचान पत्र।
- लैंडलाइन या पोस्टपेड मोबाइल बिल।
- गैस कनेक्शन का प्रमाण।
- चुनाव फोटो पहचान पत्र।
- पति की पासपोर्ट प्रति (पासपोर्ट का पहला और अंतिम पृष्ठ जिसमें परिवार का विवरण शामिल है और आवेदकों के नाम पासपोर्ट धारक के पति के रूप में उल्लेखित हैं)।
- पत्र सिर पर प्रतिष्ठित कंपनियों के नियोक्ता से प्रमाण पत्र।
- आयकर निर्धारण आदेश।
- आधार कार्ड।
- बिजली का बिल।
- रेंट एग्रीमेंट।
- उम्र का सबूत
- स्कूल छोड़ने का प्रमाण पत्र / माध्यमिक स्कूल छोड़ने का प्रमाण पत्र।
- जन्म और मृत्यु के रजिस्ट्रार या नगर निगम या किसी अन्य निर्धारित प्राधिकारी द्वारा जन्म प्रमाणपत्र जो जन्म और मृत्यु अधिनियम, 1969 के पंजीकरण के तहत सशक्त किया गया है।
- सरकारी लेटरहेड पर अनाथालय / बाल देखभाल गृह के प्रमुख द्वारा दिए गए घोषणा, आवेदक के जन्म की तारीख की पुष्टि करता है।
- सार्वजनिक जीवन बीमा निगमों / कंपनियों द्वारा जारी किया गया पॉलिसी बॉन्ड जिसमें धारक की जन्म तिथि होती है।
- आवेदक (सरकारी कर्मचारियों के मामले में) या वेतन पेंशन आदेश (सेवानिवृत्त सरकारी कर्मचारी) के सेवा रिकॉर्ड का अर्क जो संबंधित आवेदक के संबंधित मंत्रालय / विभाग के प्रशासन के अधिकारी / प्रभारी द्वारा विधिवत रूप से प्रमाणित / प्रमाणित किया गया हो।
- ड्राइविंग लाइसेंस।
- पैन कार्ड।
- चुनाव फोटो पहचान पत्र।
- आधार कार्ड या ई-आधार।
*WEB BANGLA*
* নতুন পাসপোর্টের জন্য প্রয়োজনীয় নথি:
- ঠিকানার প্রমান
- যে কোনও সরকারী খাতের ব্যাংক, বেসরকারী সেক্টর ব্যাংক এবং আঞ্চলিক গ্রামীণ ব্যাংকগুলিতে ব্যাঙ্ক অ্যাকাউন্ট চালনার ফটো পাসবুক।
- পানি বিল.
- নির্বাচনের ফটো আইডি কার্ড।
- ল্যান্ডলাইন বা পোস্টপেইড মোবাইল বিল।
- গ্যাস সংযোগের প্রমাণ।
- নির্বাচনের ফটো আইডি কার্ড।
- স্ত্রীর পাসপোর্টের অনুলিপি (পাসপোর্টের প্রথম এবং শেষ পৃষ্ঠাতে পরিবারের বিবরণ রয়েছে এবং আবেদনকারীদের নাম পাসপোর্টধারীর স্বামী হিসাবে উল্লেখ করা হয়েছে)।
- চিঠি মাথায় নামী সংস্থার নিয়োগকর্তার কাছ থেকে শংসাপত্র।
- আয়কর মূল্যায়ন আদেশ
- আধার কার্ড।
- বিদ্যুৎ বিল.
- ভাড়া চুক্তি।
- বয়স প্রমাণ
- স্কুল ছাড়ার শংসাপত্র / মাধ্যমিক স্কুল ছাড়ার শংসাপত্র।
- জন্ম ও মৃত্যু নিবন্ধক বা মিউনিসিপাল কর্পোরেশন বা জন্ম ও মৃত্যুর নিবন্ধন আইন, ১৯69৯ এর অধীনে ক্ষমতাপ্রাপ্ত অন্য কোনও নির্ধারিত কর্তৃপক্ষ কর্তৃক প্রদত্ত জন্ম সনদ।
- আবেদনকারীর জন্ম তারিখ নিশ্চিত করে সরকারী লেটারহেডে অনাথ / শিশু যত্ন বাড়ির প্রধান প্রদত্ত ঘোষণাপত্র।
- পাবলিক লাইফ ইন্স্যুরেন্স কর্পোরেশন / সংস্থাগুলি কর্তৃক জারি করা পলিসি বন্ড যা ধারকের জন্ম তারিখ ধারণ করে।
- আবেদনকারীর (সরকারী কর্মচারীদের ক্ষেত্রে) বা বেতন পেনশন আদেশের (অবসরপ্রাপ্ত সরকারী কর্মচারীদের) সার্ভিস রেকর্ডের উত্তোলন যা আবেদনকারীর সংশ্লিষ্ট মন্ত্রণালয় / বিভাগের প্রশাসনের অফিসার / ইনচার্জ কর্তৃক যথাযথভাবে সত্যায়িত / প্রত্যয়িত।
- ড্রাইভিং লাইসেন্স.
- প্যান কার্ড.
- নির্বাচনের ফটো পরিচয় পত্র।
- আধার কার্ড বা ই-আধার।
👉👉 Click The link : https://portal2.passportindia.gov.in/AppOnlineProject/docAdvisor/attachmentAdvFresh
Social Plugin